Вход | Регистрация

Променят правилата за пазаруване в ЕС - потребителите с повече права

Променят правилата за пазаруване в ЕС - потребителите с повече права

Купувачите и търговците на дребно все още са предпазливи, когато правят бизнес в други страни от ЕС, особено по интернет, съобщиха от ЕК. Това отчасти се дължи на несигурността във връзка с техните права и задължения - правилата все още доста се различават в отделните страни от ЕС. Потребителите се опасяват, че няма да бъдат защитени срещу измами, ако пазаруват в чужбина. Търговците на дребно не искат да поемат рисковете и разходите по спазването на различни закони. Предложеното законодателство заменя четири съществуващи закона и се отнася до всички аспекти на покупката: информация за продукта, договорни условия, доставка, връщане, възстановяване на платени суми, ремонти, гаранции и анулиране. Някои страни вече имат сравними мерки за защита, но според новите правила потребителите в ЕС ще бъдат по-добре защитени. Търговците също ще имат полза, тъй като ще спестят доста от разходите за спазване на изискванията. Един поглед към цените в ЕС показва, че си струва да се пазарува от различни страни. Например наскоро голяма компания за търговия на дребно предлагаше една и съща дигитална камера за 198 евро в Обединеното кралство, за 276 евро в Белгия и за 306 евро във финландския си уебсайт. Подобни различия могат да бъдат открити и при iPod, парфюмите, мебелите, автомобилите и дрехите. Освен че ще защитят потребителите, правилата ще стимулират търговците на дребно да проучат нови пазари. Според проучване на ЕС около 80% от търговците на дребно не продават на потребители в други страни. Повечето от тях обаче биха обмислили тази възможност, ако разпоредбите бъдат стандартизирани. Те изпускат един потенциално огромен пазар. Около 150 млн. граждани - една трета от населението на ЕС - пазаруват по интернет. Въпреки че засега едва 30 млн. от тях купуват стоки от чужбина, все пак става дума за годишни продажби от 24 млрд. евро. Новите правила ще: изискват доставка на стоките в рамките на 30 дни; дават на потребителите 14-дневен срок, в който да могат да анулират покупката (връщане на парите в рамките на 30 дни); забранят некоректните договорни условия; създадат общи правила за онлайн търгове и увеличаване на защитата срещу продажбите чрез оказване на натиск; предоставят стандартна процедура за обезщетения при дефектни продукти. Правилата трябва да бъдат одобрени от 27-те страни от ЕС и от Европейския парламент.



Докладвай за нередност в статията
Добави коментар